ແມ່ຍິງ 5 ທະວີບ

44

20 ກວ່າປີທີ່ຜ່ານມາ, ນັກສິລະປິນ ຫາຍເຟື້ອງ ໄດ້ນໍາເອົາສຽງຂິມທີ່ແສນນິ້ມນວນ,  ອ່ອນຊ້ອຍຂອງຕົນມາບັນເລງເປັນເພງກ່ອມເພື່ອຄອບຄອງເອົາດວງໃຈຂອງຜູ້ຄົນເປັນລ້ານໆ ຄົນທີ່ຮັກດົນຕີພື້ນເມືອງທັງຢູ່ພາຍໃນ ແລະ ຕ່າງປະເທດ, ປະກອບສ່ວນໃນການອະນຸລັກຮັກສາ ແລະ  ສືບສານວັດທະນະທໍາອັນດີງາມທີ່ເປັນມູນເຊື້ອຂອງຊາດຫວຽດນາມ.

       ນັກສິລະປິນ ຫາຍເຟື້ອງ ເປັນລູກສາວກົກຂອງນາຍຄູດີເດັ່ນ ຟ້າມຖຸຍຮວານ, ອະດີດອາຈານສອນດົນຕີພື້ນເມືອງຂອງສະຖາບັນດົນຕີ ນະຄອນໂຮ່ຈີມິນ. ຍ້ອນແນວນັ້ນ, ໃນໄວເດັກ ລາວຈຶ່ງໄດ້ດໍາລົງຊີວິດຕິດພັນກັບບັນດາເຄື່ອງດົນດີພື້ນເມືອງຫຼາຍປະເພດ, ພິເສດແມ່ນຂິມຂອງແມ່. ເມື່ອລາວໄດ້ຫຼິ້ນຂິມລາວດີໃຈທີ່ສຸດ ແລະ ຕັ້ງໜ້າຕັ້ງຕາຫຼິ້ນແບບບໍ່ຮູ້ເບື່ອ.

       ເມື່ອອາຍຸໄດ້ 7 ປີ,  ແມ່ໄດ້ສົ່ງ ຫາຍເຟື້ອງ ເຂົ້າຮຽນຕີ ຂິມŽ ໃນ ປີ 1976 ຢູ່ສະຖາບັນດົນຕີ ນະຄອນໂຮ່ຈີມິນ. ຕັ້ງແຕ່ນັ້ນມາ, ລາວໄດ້ໄປໂຮງຮຽນດົນຕີນຳແມ່ທຸກໆມື້. ຍິ່ງຮຽນ ລາວກໍຍິ່ງຫຼົງໃຫຼ ແລະ ຕິດພັນກັບຂິມເປັນທີ່ສຸດ.

       ຜ່ານການຮຽນ ຂິມŽ ດ້ວຍຄວາມທຸກຍາກລໍາບາກມາເກືອບ 15 ປີ, ມາຮອດປີ 1992 ຫາຍເຟື້ອງ ໄດ້ເຂົ້າຮ່ວມງານແຂ່ງຂັນນັກດົນຕີ ຂິມŽ ໜຸ່ມທົ່ວປະເທດ ຈັດຂຶ້ນຢູ່ຫໍວັດທະນະທຳ ນະຄອນໂຮ່ຈີມິນ ແລະ ໄດ້ຮັບລາງວັນທີໜຶ່ງ. ຕັ້ງແຕ່ນັ້ນມາ, ສຽງຂິມຂອງຫາຍເຟື້ອງ ໄດ້ເຮັດໃຫ້ຫຼາຍຄົນຫຼົງຮັກໃນສຽງເພງບັນເລງຈາກຂິມຫຼາຍຂຶ້ນ.

       ປີ 1993, ຫາຍເຟື້ອງ ເດີນທາງໄປນະຄອນຫຼວງ ປາຣີ (ຝຣັ່ງ) ເພື່ອສ້າງ DVD ແຜ່ນທຳອິດຂອງຕົນທີ່ມີຊື່ວ່າ La MusicHier et AujourdžhuiŽ (ສຽງດົນຕີຈາກຂິມໃນມື້ວານ ແລະ ມື້ນີ້) ຮ່ວມກັບສາດສະດາຈານເຈີ່ນວັນເຄ ແລະ ໄດ້ຮັບ 2 ລາງວັນຈາກລັດຖະບານຝຣັ່ງ. ສິ່ງດັ່ງກ່າວເປັນບາດກ້າວໜຶ່ງທີ່ສະແດງເຖິງການພັດທະນາທັກສະດົນຕີ ຂອງຕົນ. ເມື່ອກັບມາປະເທດ, ລາວສືບຕໍ່ຮຽນປະລິນຍາໂທ ຢູ່ສະຖາບັນດົນຕີນະຄອນ ໂຮ່ຈີມິນ. ພ້ອມກັນນັ້ນກໍໄດ້ເຄື່ອນໄຫວສະແດງດົນຕີຢູ່ແຂວງ, ນະຄອນຕ່າງໆໃນທົ່ວປະເທດ. ຫຼັງຈາກນັ້ນ, ລາວສຳເລັດການ ປ້ອງກັນບົດຈົບຊັ້ນ ແລະ ກາຍເປັນໜຶ່ງໃນສອງຄົນທຳອິດທີ່ຮຽນຈົບປະລິນຍາໂທ ດ້ານສິລະປະກ່ຽວກັບຂະແໜງວິຊາວິທີການ ແລະການສະແດງດົນຕີພື້ນເມືອງຂອງ ສະຖາບັນດົນຕີ ນະຄອນ ໂຮ່ຈີມິນ.

       ການຮຽນ ຂິມ ຂອງ ຫາຍເຟື້ອງ ຕ້ອງໃຊ້ຄວາມອົດທົນພະຍາຍາມ ແລະ ເວລາຝຶກຝົນຍາວນານ ຈຶ່ງສຳເລັດໄດ້. ສຳລັບຜູ້ຮຽນສະເພາະຂິມ, ຖ້າດຸໝັ່ນໃນການຝຶກຊ້ອມ, ຊຶ່ງບົດເພງງ່າຍ ຕ້ອງໃຊ້ເວລາຢ່າງໜ້ອຍໜຶ່ງເດືອນ, ບົດເພງຍາກອາດຈະຝຶກມື້ລະ 8 ຊົ່ວໂມງໃຊ້ເວລາ 5 ເດືອນຈຶ່ງໄດ້. ຜູ້ທີ່ເລີ່ມຮຽນ ຂິມຖ້າທຽບໃສ່ຜູ້ຮຽນດົນຕີປະເພດອື່ນ ອາດຈະໃຊ້ເວລາຫຼາຍກວ່າ, ສຳຄັນແມ່ນຕ້ອງມີຄວາມຕັ້ງໝັ້ນ ແລະ ມີຄວາມມັກຮັກ ຂິມŽ ຢ່າງແທ້ຈິງ. ຫາຍເຟື້ອງ ຖືວ່າເຄື່ອງດົນຕີພື້ນເມືອງ ໂດຍສະເພາະ ຂິມŽ ລ້ວນແຕ່ມີຈຸດເດັ່ນ ຍິ່ງຄົ້ນຫາຍິ່ງເຫັນຈຸດແປກໃໝ່ ແລະຢາກເອົາຊະນະມັນໃຫ້ໄດ້.43

ເມື່ອບໍ່ດົນມານີ້ ຫາຍເຟື້ອງ ໄດ້ທົດລອງປະສານສຽງຂິມກັບວົງດົນຕີ Saigon Big Band ຂອງນັກສິລະປິນ ເຄື່ອງຫຼີ້ນ ເເຊັກໂຊໂຟນ (Saxophone) ເຈິ່ນແມ້ງຕວ້ນ ໃນຈັງຫວະດົນຕີ Jazz ໃໝ່, ເຫັນວ່າໄດ້ຮັບສຽງຕອບຮັບທີ່ດີຈາກມວນຊົນ. ປັດຈຸບັນ, ຫາຍເຟື້ອງ ເປັນອາຈານສອນຢູ່ພາກວິຊາດົນຕີພື້ນເມືອງ ຂອງສະຖາບັນດົນຕີນະຄອນໂຮ່ຈີມິນ, ເປັນຮອງປະທານສະໂມສອນ ຕ້ຽງຮ້າດເກ໋ວ

ເຮືອງ. ນອກນັ້ນ, ລາວຍັງຄົ້ນຄວ້າ, ແຕ່ງ ແລະ ຮຽບຮຽງບົດດົນຕີຂິມຢ່າງຫຼວງຫຼາຍ ເພື່ອຮັບໃຊ້ມວນຊົນ. 20 ກວ່າປີ ໃນອາຊີບນັກດົນຕີ, ນັກສິລະປິນ ຫາຍເຟື້ອງ ໄດ້ຖືກເຊີນໃຫ້ໄປສະແດງ ຢູ່ສະຖານທີ່ຕ່າງໆ 20 ກວ່າປະເທດໃນໂລກ, ໄດ້ເຂົ້າຮ່ວມງານມະໂຫລານ ແລະ ແລກປ່ຽນສຽງດົນຕີກັບສາກົນຫຼາຍໆຄັ້ງ.  ລາວໄດ້ຜະລິດ ແລະ ຈຳໜ່າຍຫຼາຍອາລາບໍາ ເຊັ່ນ:ຕິ່ງກາເກ໋ວເຮືອງ (ບົດເພງຮັກບ້ານເກີດ), ເບ້ນຊວັນ (ລະດູໃບໄມ້ປົ່ງ), ຕ້ຽງເຊືອ (ສຽງຈາກອະດີດ), ລ່ານດ້ຽວໂກ້ຍຫງ່ວນ (ບົດເພງຕົ້ນກຳເນີດ), ຕ້ຽງດ່ານ ຫາຍເຟື້ອງ (ສຽງຂິມຂອງ ຫາຍເຟື້ອງ) ແລະ ອື່ນໆ. ທັງໝົດລ້ວນແຕ່ມີອາຍອຸ່ນຂອງດົນຕີພື້ນເມືອງ, ກອນລຳ ທີ່ເປັນຜົນງານອອກມາບັນເລງຂັບກ່ອມຜູ້ຟັງໄດ້ຢ່າງໜ້າປະທັບໃຈ ແລະ ບໍ່ອາດລືມເລືອນໄດ້.

                                                                                                                                                                                                                                                        ຮຽບຮຽງໂດຍ: ພັນທະພອນ

                                                                                                                                                                                                                                             ຂໍ້ມູນຈາກ: http://vietnam.vnanet.lao